Tuesday, July 7, 2009

**Mari Membuat Aiskrim**

Weh korang..aku dh pandai wat aiskrim..bkn ais krim malaysia tu ek!..ais krim yg berkrim laaa...duh!...hehehe

Resepi nih aku dpt dr kawan seopis aku..so blk umah aku try arr..tak sangka menjadi uolls..

Senang jer pun resepinya..korang pun leh try nnt..sebelum tu bagi aku act kejap!hahahhah!!

Mula2..sediakan bhn2 seperti di bawah..

1) Masukkan 2 mug susu segar ke dlm mixer..*suka hati nk pakai brand apa..kalau nak perisa strawberry @ coklat - sila beli susu berperisa tersebut..

Aku guna mug size tu..

2) Kemudian..masukkan 2 mug coffee-mate ke dlm mixer yg dipenuhi oleh susu segar td..

3) Pastu..on kan mixer--pukul sampai sebati..kira2 10 minit yer puan-puan..

korang akan nampak buih2 cinta ni muncul kat permukaan..tu maknanya dh boleh stop pukul..

4) Masukkan bahan tu kat dlm tupperware dan terus simpan dlm fridge..

5) Bila dh keras..boleh la di hias mengikut kreativiti korang..

Inilah hasilnya..

Kalau korang takde mixer..boleh guna blender..tp kalau guna blender kena ulang proses no. 3 tu 2 kali..maksudnya..bila ais krim tu dh keras..kuarkan dan blend lagik kasi halus..keraskan blk..pastu baru boleh mkn..

Nak isi gula boleh..tak nak isi gula pun boleh sbb susu & coffee mate tu mmg dh manis..

Setakat ni aku dh buat 3 perasa...mrasa!

Strawberry

Vanilla

Coklat
Simple dan senangkan puan2..?...cubalah...

Gambar hiasan...hehe

7 comments:

Emy said...

simpan resepi ek? nti dh masuk umah baru leh la aku coba!

Yezzaaa19 said...

Wah2...sedap2...bagi ler resepi..nak gak cuba2 kat umah!..hehehe..rasa dia mcm float ker?..atau rasa jelly?..

RizQin said...

rasa sebijik cam ice cream la..try ar kd

RizQin said...

simpan jgn tak simpan..mesti budak kecik tu ske..

Ninie said...

tah hape2 kd tu.. dah tentu buat eskrem.. tentu2 lah rasa eskrem.. ada ke rasa jelly ler.. rasa float ler...

nak rasa float.. boh le dalam coke ker pepsi ke.. ape2 le. jangan air sirap dah..

betul tak rizqin??

RizQin said...

betul3x...(sila baca tone upin ipin yerr..)

mak mmg tgh giler wat aiskrim nih..last week..try wat aiskrim durian lak..menjadi uolls!

Yezzaaa19 said...

Hihihi...mana ler tau..kot2 aku buat..rasa mcm jelly ker?..float ker?..kan 'magic' tu!...hehehe..