Friday, May 8, 2009

Balik Kampung: Day 2


Pagi2 lagi kitaorg dh bgn tdo..semlm dh plan nk g jetty endau..beli udang dan ikan..!kalau beli kat sini dapat harga murs-murs..kalau beli kat pasar..harga dh up dgn peraih ikan..

sampai jek kat jetty tu tgk ada satu kapal baru jer berlabuh..riuh dh org tgu kat tepi2 tu..semua tu peraih ikan, penjual ikan ngan org2 mcm kitaorg nih la...dh mcm kat bursa saham..kecoh..rebut seafood nih sesama diaorg..kat sini konsepnya..sape cpt rampas..dia dpt!..

Kapten tgh punggah hasil tangkapan dlm tong2 biru tuh..

Lepas dh punggah dlm tong2 biru tuh..diaorg punggah pulak dlm peti bawah kapal tu..nampak tak adik2..?hehe..hasil tangkapan ini telah pun dipaket siap2 semasa diaorg masih di tgh lautan..

Bapak aku ngan menantunya tgh tgu next kapal kaedahnya!heheh

haaa..mai pun..

Sotong byk nih baru RM10

Antara yg kami beli..

Ini lobster bukan prawn yer adik2..hehe

Ini baru prawn yer adik2..tp bukan shrimp..*matilah belajar jenis udang!

Satu lagi kapal baru nak berlabuh..

Ni la jambatan endau-rompin..sebelah aku berdiri nih endau, johor..seberang jambatan tuh ada jetty Tg. Gemok..tempat org naik bot ket Pulau Tioman..

Nampak tak bot kaler putih tu?..tu la bot ke Pulau Tioman..situlah jetty Tg. Gemok, Rompin..

Pekan endau..masih lagi ada kedai kayu cam gini..sedey..

sama sebok kat tepi jetty tuh..seronok sgt dia dpt tgk ikan byk2 tuh..

Shrimp tuh baru RM10 sekampit!..mrasa!!

Ikan Jenahak tuh cuma RM5 jek sekor!..mur-mur tak uolls?...
Ini adalah acara membahagi-bahagikan hasil belian td!..maklumlah beli harga pukal..so bagi2lah adik beradik..siap ada timbang tuh!..

Kemudian..bapak aku ajak kitaorg tgk tapak projek umah dia sedang dijalankan..under construction gitew!hehe..nnt bila umah ni dh siap..jangkanya dlm bln 7..boleh la beraya tahun ni kat umah baru..

Eryna pun sama sebok melawat site..dh mcm arkitek dh aku tgk!..tinggal tak bwk helmet jek lagi..hehehe..

Tgklah apa dia buat tu..tgh tgk plan umah atuk dia!..mcm tau jek..hehehe

Selepas acara tersebut..kitaorg masak la hasil2 tangkapan tuh..menu lunch hari tu..ketam masak sambal ngan udang galah goreng!..emmm..yummy!

Muka pas mkn..tgu nak mandi pantai..

Lepas mkn..kitaorg g mandi-manda ke pantai weekendo pulak!..ala..bkn jauh mn pun..depan umah atuk aku jek!..hehehe

Air tgh pasang..eryna first mandi pantai..so dia takut tgk ombak..selalu mandi pool dialah hero!..hehe

Boleh tahan tinggi gak ombak masa tu..maklumlah laut china selatan..

Pantai yg masih belum tercemar..kat rompin ni terlalu byk pantai..pilih jer lah yg mana satu korg nak mandi..Pantai Bernas, Pantai Hiburan, Pantai Lanjut, Pantai Kuala Pontian..eh byk sgt lah..sbb tu tak ramai yg mandi kat sini..selain dr faktor dh jemu tgk pantai..diaorg maybe dh bertebaran mandi kat pantai2 lain yg bersepah kat kg aku nih..selain pantai..kg aku nih pun ada air terjun yg belum tercemar lagik..kat Selendang, Hutan Endau-Rompin..nntlah..kalau aku blk kg next time..aku snap beberapa pic kat situ utk tatapan korg..

Lepas mandi manda kat pantai..bermulalah lagi acara berebut bilik air!..hehehe..tak abis2..tp tu yg buat seronok tu..bila semua dh bilas badan..apalagik..makan time..maid Uji dh masak lauk2 utk dinner..kitaorg tinggal nak menjamu jek..hehehe..puas betul mkn seafood kali ni..mmg tgh musim..sesape nak rasa sila2 lah ke Rompin, Pahang...*promosi nampakkk...ngehngehngeh..

4 comments:

Emy said...

jeles i ok!! benci!! benci!!

RizQin said...

marilah zoom ke rompin..boleh la kita wat bbq tepi pantai ramai2..hehe

skg mmg tgh musim seafood kat sana..kalau nak mrasa jgn dtg musim tengkujuh..mmg dh takde..

kalau suka seafood jenis ada cengkerang cam rokan, kerang, kupang siput sedut pun tgh byk nih..

Ninie said...

aku bangga la dengan ko anne... sungguh ini luahan ikhlas dari orang sekampung ko.... idup rompin!! hari tu ko tak balik ker masa pesta pantai?

Ninie said...

satu lagi nak "enteprem".... pantai hiburan tu.. dekat dengan umoh teman..