Tuesday, March 31, 2009

Info Selasa: Kelip-Kelip

Heheh..(motif gelak tetiba?)..

Soorylah Fatin..minggu ni aku takleh nak cover petua yg ko nak tu sbb aku masih sexcited nak citer pasal kelip2 nih...hehehe..

FYI, selain kat Kg. Kuantan..kita leh jugak tgk kelip2 kat Bkt Belimbing..dua2 kat area Kuala Selangor..

FAKTA MENARIK TTG KELIP2..

1) jangka hayat 30 hari jek..*sian pendek umur..
2) suka hinggap kat pokok Berembang yg byk kat tebing2 Sg. Selangor
3) kaler cahaya kelip2 bergantung pd jenis spesis dia..
4) paling special pasal kelip2 nih..ia tidak menghasilkan tenaga haba..so takde kehilangan haba yg berlaku..
5) cahaya yg dihasilkan kurang berkesan pd negatif filem biasa..so boleh tatap keindahan tu secara live jek..tak mkn gambar..*no wonder gambar yg aku tangkap tak cantek!!!
6) cahaya kelip2 tidak mengandungi infra merah atau ultra ungu!..
7) dia mengelip selepas sejam matahari terbenam..kadar kelipan 3 kali sesaat..
8) memerlukan masa 15-20 minit utk warm up sebelum mengelip..
9) 2-3 jam pertama mengelip dgn terang..lepas tu..makin malap..dan terus terpadam setelah matahari terbit..
10) suka meniru antara satu sama lain utk mengatasi kadar kerlipan cahaya kelip2 lain..
11) knp mengelip?..utk mencari pasangan seksual!..
12) mengamalkan budaya threesome!..2 jantan 1 betina..*patutlah kurang membiak!cheh..

Yg ada dua line kat perut tu jantan..satu line jek tu betina!..

13) tahukah anda?..jika 6000 ekor kelip2 dimasukkan dlm satu botol kaca..cahaya yg dihasilkan seakan sebtg lilin!..* jenuh nak kira ni..hehehe
14) Kelip2 dpt menukarkan 100% tenaganya kpd cahaya! compare to mentol yg hanya tukar 10% tenaga elektrik kpd cahaya..baki 90% tu dh bazir jd haba..


So sape2 yg nak dtg ke sanctuary nih..kenalah patuhi Etika Lawatan seperti berikut:-

1) Dtg selepas kul 7.30 ptg
2) jgn dtg hari hujan (mcm aku hari tuh..hehe)..atau waktu bulan mengambang penuh sbb kelipan dia kurang jelas..
3) pakai kasut kalis air sbb kawasan tu lembab dan licin..
4) kalau boleh pakai lengan panjang..takut kena gigit nyamuk..
5) masa snap pic kelip2 nih..tak leh guna flash atau merokok!
6) paling penting..jgn buang sampah dlm sungai!!..

Serba sedikit info pasal Kg. Kuantan:-
1) sebuah perkampungan kecil yg dikelilingi pokok2 kelapa & kelapa sawit..
2) 56 km dari KL dan 9 km dari Kuala Selangor..
3) terdpt beberapa tempat pelancongan berhampiran kawasan ini..cth; Bukit Melawati (peninggalan sejarah..), Taman Alam Kuala Selangor (leh tgk mcm2 spesis burung kat sini), Sri Segambut (leh tgk sawah padi..utk org2 yg mcm aku ni..yg tak pernah tgk sawah..hehe) dan juga leh berpicnic dan mandi manda kat Pantai Remis..
4) selepas bersuka ria..boleh la melempias nafsu makan korang kat Medan Ikan Bakar Jeram..nyum..nyum..

well..tu jer la setakat nih...daaaa!

5 comments:

pn_fateen07 said...

kalau nenek aku ada kamera masa dolu2 dah aku upload kan gambar aku duk kat bendang sawah.. teringat zaman budak2 aku , pas balik dari Tabika kul 11.00 pagi, tukar baju terus cari nenek aku kat bendang... seronok nye ...almaklum la budak kampung...

RizQin said...

aku tak pernah celup kaki dlm sawah lagik..mesti best kan main becak...

kalau main becak kat padang pastu tangkap berudu tu biasalah aku buat masa kecik2 dulu..hehe

lagi satu..aku mmg suka pijak pokok semalu tu yg byk tumbuh kat padang..hepi sgt tgk daun tu malu kat aku..hahahha!!..

Yezzaaa19 said...

...Akupun..teringin nak hidup dlm suasana kekampungan nih!...Tu sebab aku sukerrrrrrrrrrrr bangattttttttttt dengan suasana kampuang...huhuhu..

Ehhh..kelip2 tu..bhs org putih..'dragonfly' kan..kan??...(matiler aku..kena ketuk!)...

Yezzaaa19 said...

Anne: ...kat ipoh mana ada sawah???..aku nak celup kaki ku dlm longkang leh ler...hahahaha

RizQin said...

firefly la KD..itu dragonfly lain.. pepatung in malay!..hehehe