Monday, December 22, 2008

Kursus BLS (Basic Life Support)

Aku g kursus ni pd 22/12/08..mula2 cam malas nk pergi tp bila tgk syllabus dia cam menarik & terus aku teruja nk pergi..
Okey..antara yg diajar kat kursus ni ialah mcm mn nk buat CPR kpd mangsa kejutan elektrik, serangan jantung, tercekik dan lemas (tak termasuk yg lemas dlm pelukan yer!hehe)..mangsa2 pula dibahagikan kpd 3 kategori iaitu dewasa, kanak2 dan baby..
Tu yg bagusnya sbb aku boleh apply apa yg aku pelajari pd hr ni bukan saja di office tp juga di rumah..bayangkan berapa byk nyawa yg boleh diselamatkan kalau semua rakyat m'sia tau mcm mn nk buat CPR..emm..kagum jap aku..
Berikut gambar2 yg sempat aku snap sepanjang kursus sehari suntuk tu..

Syarikat yg mengendalikan kursus BLS nih..boleh la contact diaorg kalau nk buat kat syarikat korg lak kannn..

mannequinn baby tersusun menunggu utk diselamatkan la tu..

Nampak benda hitam kat dlm molot baby tuh?..tgh tercekik la tuh..

Motif geletek mangsa tercekik?..ajaran sesat sungguh..

ahkak ni tgh raba pusat mangsa tercekik ittew!..nasibla..hehe
meluat pulak aku tgk molot mangsa tew!..hahaha

Mangsa kanak2 (dr 1 thn hingga 8 tahun)

Ni pulak mangsa2 dewasa (8 thn ke atas)

Mangsa ni pulak kena serangan jantung..tu psl kena guna AED tuh..

aku snap dia..dia pulak snap aku..boley?



Lepas berlatih kat mannequinn..tibalah masanya praktik kat manusia betul2..tp tak la betul2 molot ke molot uolls!..nak mampos..!hehe

Semua yg berlakon jd mangsa tu gemok2 belaka..susahnya nak balik2 kan diaorg..sib baik takde yg terkentut..hehe..
Kursus ni agak memenatkan jugak yer..siapa yg pernah pergi tau la mcm mn..tu psl diwajibkan pakai seluar..ok kwn2..ingat DR ABC..

7 comments:

yezzaaa said...

wakakaka...ehhh...bab patah2 xder ker??..huhuhu..x complete ler klu mcm tuh!!!...Mak dah renew dah cert...kali nih..expired lagi 3 tahun ek..best tuh!..kalau idak..every year nak kena renew...best kan??..hahahaha

Emy said...

best kan?? u ols kalau nk buat kursus CPR ni pn bole hubungi office mak key?? office mak nie, menawarkan staf2 paramedik yg bertauliah melakukan CPR u olss!!

Emy said...

tolong2!! nk CPR!!

RizQin said...

knp nyeh..?
hayoh!..mesti dh biru nk tgu aku bg cpr nih..

leslie said...

awesome blog.

RizQin said...

thanks leslie..

Ninie said...

blog mung memang beh!